en sån dag

denna dag började strålande, eller tjao det första som hände var väl barnskrik men annars så var den strålande.solen sken och inte ett moln på himlen -5 var ju som gjort för en skoter dag.
frida klev upp och fikade och hade sig medans jag råkade somna om. men hon väckte mig ganska snart så jag fick kliva upp och gå ut med ylva och sedan fika så vi kom iväg nångång.
tillslut så kom vi iaf ut till armsjön och vädret där var minst lika fint. jag skuttade ur bilen och lämnade fru och barn vind för våg för att springa till min kära skoter. drog i gång den och började köra upp spår som frida kunde gå i med vagnen, ni ska inte tro att jag vill skotta när jag kan köra tokmånga gånger fram och tillbaka så det packas och blir hårt. men det förslaget röstades ner av min käresta, det var bara att greppa snöskyffeln. fast innan det så hann jag köra fast med skotern 2 gånger åxå. och då var jag snabbt framme och skottade för att få lös den. hehe
det hade ju kommit ca 1-2 dm nysnö och klev man utanför ett spår så kunde man på vissa ställen sjunka ner kanske en halvmeter eller nått...
ps vill bara bortförklara fastkörningarna innan jag går vidare: första gången var in på gården dit det hade drivit snö så det var nog en meter djupt där och jag skulle köra upp för den kanten som hade blivit av lös snö. bara det att min kära hund ylva inte ville flytta sig hon stod nämligen på toppen och lekte herre på täppan. så jag fick stanna mitt i backen och såklart så satt jag fast sen.
jag och frida fick skotta och slita och till slut kom vi lös. sen körde jag upp ett spår till lusthuset och körde en liten lov ut på sjön och vände inåt mot land bara det att motorn itne hade hunnit blivit varm och jag körde gansaka sakta för jag svängde i lös snön och det gick i stortsett bara rakt fram och rakt ner men jag tog mig igenom kurvan då motorn hackade till (för att den var kall) och då satt jag fast igen. ca 30 meter efter första fastkörningen. men sen blev det ingen mer fastkörning.
jag körde och frida solade. oskar sov och ylva sprang runt och grävde och luktade efter nå roliga gnagare.
sen kom maria och vi grillade korv och hamburgare. mysigt som fan. och gott :) jag körde lite mer och lite mer och lite mer. sen drog jag iväg en bit bort efter sjön och kollade in ett annat skoterspår. det visade sig att det vände en bit bort och åkte tillbaka i samma. det spåret hade fryst till lite så det gick att köra ganska fort i det jämfört med att köra i lössnön.
sen var jag kasnke social i några sekunder innan jag körde lite mer.
tok på mig hjälmen och drog en repa efter vägen bort till korsningen ut mot e4an där går det att dra på riktigt:) sen åkte jag raka vägen ut på sjön och bort efter det där andra spåret jag nyss berättade om. bara det att jag itne riktigt hann fram till dit det svängde innan det började låta krasch bang bom i motorn. så jag stannade och tittade och såg att det droppade en massa olja från kedjehuset. så jag hann tänka fan detta blir dyrt.sen blev jag arg och svor lite.
det visade sig iaf att drivaxeln hade gått av. skumt. och när den gör det så fuckar kedjehuset upp sig. såg oljespår en bra bit bakom mig. nu hade klockan hunnit bli kasnke runt 16. det hade ju varit tok mkt skotrar som kört förbi på sjön på dagen. men nu syntes inte en själ på hela sjön. satan, där stod man ca en km från stugan med en skoter som knappt går att bogsera. men vad spelar det för roll när man inte har nån som kan bogsera en.
till slut så kom frida ut och undrade vad fan jag höll på med som var borta så länge.
sen fick man ju höra det där snacket som hon brukar köra att jag skulle ha sålt skotern och bla bla bla (lyssnar inte så noga på det)
hörde med bland annat henke larsa och tobbe men ingen kunde hjälpa mig då. tobbe kunde i kväll för han skulle på ankeborg matchen henkes skida var paj och larsas var under reparation den åxå. men jag var fast besluten att klara det själv så jag gick tillbaka till stugan och hämtade en sån här typ av madrass man kan åka på och la den under mattan på skotern och sen började vi putta. det var jobbigt som fan men det gick sakta men säkert. men jag gick tillbaka till stugan en gång till och hämtade ett rep så ena kunde dra och andra putta, så vi turades om jag och frida. det gick faktist ganska bra till slut. det tog väl kanske en timme eller nått men vi klarade det med bara handkraft. eller tjao en jävla massa benkraft mest. kan lova att det tog bra i benen av att gå i den där lös snön. man sjönk ner kasnke en dm varje gång man tröck i från och då skulle man trycka en skoter framför sig som väger ca 200-300 kg.
nu står den iaf på gården så jag och henke ska åka och hämta den i morrn bitti och plocka isär den på klockarberget. får väl se då vad det kan kosta att laga skiten.
men men nu måste jag avsluta för oskar ligger här brevd mig och skriker så nu ska han få mat. sen ska jag gå ut med ylva åxå innan jag får sova.



Kommentarer
Postat av: Mammi

Du är rolig du, jag tänker som Frida men ska inte säga det nu, haha. Ni fick ju motion iallafall och frisk luft, man ska se det från den ljusa sidan :)

2009-03-01 @ 08:37:00
Postat av: Pelle

Tack! Det var en utförlig beskrivning av din dag, skulle gärna vilja veta mer vad ord du sa när skoter pajade;) eller förresten, det vill jag nog inte!

Nu ska jag strax gå ut och försöka göra plats i garaget åt er.

2009-03-01 @ 09:08:30
URL: http://lokpelles.blogg.se/
Postat av: Frida

Skit skoter och skit snö ;)

2009-03-01 @ 11:36:38
URL: http://fridaahlinder.blogg.se/
Postat av: Pelle

Glömde säga att profilbilden på Ylva var mycket fin, antar att det är Frida som fotat;)

Och Oskar släktens prins han sover så sött, jag blir avis!

2009-03-01 @ 11:49:11
URL: http://lokpelles.blogg.se/
Postat av: Kicki

Oj, här klagar man på att du inte bloggar på ett par dagar och sedan smäller det till och kommer en hel uppsats :o)



Kanonfina bilder var det i alla fall, ser ut som "storasyster" har full koll på att lillebror är okej.

2009-03-01 @ 13:33:36
Postat av: Eva

Bra kämpat! Tur att ramsorna inte hördes upp på berget!

Krama prinsen från mig

2009-03-01 @ 14:44:40
URL: http://evaochharry.blogg.se/
Postat av: maria

jadu robin det är tur att frida är uppvuxen med sånt här (att inget fungerar) och du vet att jag skulle hjälpt till att dra skotern men jag var ju upptagen med oskarälsklingen

2009-03-01 @ 14:54:02
Postat av: Anonym

Åh herre min skapar vilket äventyr... Hade jag varit Frida så hade jag INTE hjälpt dig hem med "leksaken".... Det är en tålmodig sambo du har...!

Helst med tanke på att det är endast 3 veckor sedan er son förlöstes :-O....



Kram på er alla

2009-03-01 @ 20:13:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0